Forum www.volvo480.fora.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Tuning Aut z LPG
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Odpowiedz do tematu    Forum www.volvo480.fora.pl Strona Główna » Tuning / Mechaniczny Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Tuning Aut z LPG
Autor Wiadomość
Raven
Vip 480
Vip 480



Dołączył: 03 Cze 2009
Posty: 533
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna

Post Tuning Aut z LPG
Wśród tuningowców auta napędzane gazem propan-butan nie mają wysokich notowań. Powszechnie wiadomo, że instalacje LPG wyraźnie pogarszają dynamikę samochodu, a to kłóci się z podstawowym założeniem tuningu, które brzmi: "więcej mocy". Okazuje się jednak, że istnieje sposób na to, by taka instalacja nie psuła radości z dynamicznej jazdy.



W dobie wysokich cen benzyny, wiele osób decyduje się na montaż popularnego gazu. Nawet wśród aut tuningowanych odsetek "gazowników" jest znaczny. Nigdy jednak nie był to powód do chwały, bo co to za tuningowiec, który dobrowolnie obniża moc swojego bolidu?

Na rynku istnieją co prawda zaawansowane technologicznie instalacje, które nie powodują drastycznego spadku osiągów. Są one jednak bardzo drogie i dopiero od niedawna dostępne na rynku.

Co więc ma począć tuningowiec, który chce tankować tani gaz, a zarazem jeździć dynamicznie? Dokładnie w takiej sytuacji znalazł się Sławek, właściciel srebrnego Nissana Almery 2.0 GTI wyposażonego w instalację LPG. Początkowo myślał o montażu systemu podtlenku azotu (nitro). Chodziło mu jednak o moc dostępną przez cały czas, zamysł ten więc porzucił. Chodziło o to, by auto napędzane gazem jeździło jak seryjne na benzynie. Sławek oddał Almerę w ręce znanego specjalisty od rzeczy niemożliwych - Grzegorza Grabowskiego. Ten bowiem miał już pewien pomysł. By sprawdzić, czy jest to pomysł dobry, przed modyfikacjami zmierzyliśmy moc Almery na hamowni. Silnik wykazał 100 KM (z zasilaniem paliwem propan-butan), natomiast 120 KM na paliwie tradycyjnym. Dwulitrowy silnik Nissana został przystosowany do pracy z paliwem minimum 102. oktanowym. Taką liczbę oktanową ma bowiem gaz propan-butan. Zmiany, które obejmowały znaczne zwiększenie stopnia sprężania (planowanie głowicy) oraz modyfikacje rozrządu posiadają jedną zasadniczą wadę - wykluczają dłuższe jazdy na etylinie, która ma zbyt małą liczbę oktanową. Zbyt duże byłoby ryzyko spalania stukowego i uszkodzenia np. zaworów. Choć jak mówi Sławek - wciskając delikatnie pedał gazu można bez problemu przejechać kilka kilometrów na benzynie (na przykład do najbliższej stacji LPG).

Przeróbki wymagały również "odetkania" układu dolotowego. Przy montażu instalacji gazowej, w układzie dolotowym montuje się bowiem tzw. zwężki, które "dławią" silnik. Dlatego właśnie auta z instalacją gazową nawet przy jeździe na benzynie mają mniejszą moc od identycznych aut bez "gazu". Do czego służą zwężki? Bez nich przy seryjnym układzie dolotowym nie dałoby się wyregulować wolnych obrotów. Jak nietrudno zgadnąć "odetkanie" dolotu spowodowało brak możliwości utrzymania wolnych obrotów w Almerze. W firmie GMS zmodyfikowano jednak elektronikę oraz zastosowano kilka własnych "patentów", które pozwalają na pracę silnika na wolnych obrotach. Jednostka napędowa nie pracuje co prawda idealnie równo, ale jednak nie gaśnie i umożliwia normalną eksploatację.

Po trzech miesiącach oczekiwania Sławek odebrał swoją Almerę. Samochód przyspieszał znacznie sprawniej, jednak przy maksymalnie wciśniętym pedale gazu silnik przerywał. Potwierdziły to nadania na hamowni. Moc silnika zasilanego etyliną wzrosła natomiast do 131 KM.

Okazało się, że dotychczasowa instalacja gazowa nie jest w stanie podać wystarczające ilości gazu do cylindrów. Z dotychczasowej instalacji został więc jedynie zbiornik. Zamontowano szersze przewody, zawory o większej średnicy oraz dwumembranowy reduktor do aut o mocy do 250 KM. Nowa instalacja zlikwidowała problemy z brakiem paliwa na wysokich obrotach. Gdy Sławek po raz kolejny odebrał auto z firmy GMS poczuł wyraźną poprawę dynamiki. Szczególnie chwalił elastyczność silnika. Po raz kolejny Almera trafiła więc na hamownię podwoziową. I tu niespodzianka - silnik zasilany propan-butanem wykazał moc 131,5 KM (przy 6100 obr./min) oraz moment obrotowy 183 Nm (przy 4500 obr./min). Czyli tyle samo ile na benzynie!!!

Po prawie pięciu miesiącach tuningowania, Almera zasilana gazem LPG zaczęła dysponować osiągami Almery GTI zasilanej benzyną. Z tą różnicą, że osiągi te kosztują o połowę mniej! Mimo wielu kłopotów towarzyszących tej pionierskiej modyfikacji, obecnie Sławek jeździ bardzo zadowolony. Wreszcie może cieszyć się z ponadprzeciętnych osiągów za niewielkie pieniądze.


Źródło: Paweł Kuskowski "Tuning silnika z instalacją LPG",GT nr 03 (51), marzec 2003, str. 22


Post został pochwalony 0 razy
Wto 11:00, 20 Paź 2009 Zobacz profil autora
randzit
Weteran 480
Weteran 480



Dołączył: 30 Sty 2011
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: W-wa
Płeć: Mężczyzna

Post
Posiadając SAABa 900 z silnikiem 2,3 150KM N/A przygodę z gazem zacząłem od uszczelnienia silnika i uporządkowania elektryki.
Instalacja miała być dobra i ekonomiczna.

Ze zbiornikiem nie było problemu. W 900-tce hulaj dusza. Wielozawór standard 6mm. Rurka do silnika także 6mm ale PCV. Lepsze prowadzenie, bez zagięć i przewężeń.
Reduktor Magic III tłokowy do 250KM. do tego filtr FC i elektrozawór.
FFL to Magic wraz z rozdzielaczem 4x na wtryskiwacze pojedyncze.
Sterownik oczywiście sekwencyjny AGIS OBD/CAN zakupiony wraz z kompletem wtryskiwaczy APIS SOLO Fast 1,6 Ohm.
Ciekawe rozwiązanie to tulejki dystansowe do wtryskiwaczy. Wtrysk gazu jest w miejscu wtrysku benzyny. Obeszło się bez nawiercania kolektora ssącego.
Wtryskiwacze sa małe więc zmieściły się obok wtrysków benzynowych. Rurka połączeniowa to nie całe 2 cm. Oczywiście zadbałem o odpowiednie długości i przekroje pozostałych rurek.
Na końcu strojenie i dopieszczanie map. Z tym zeszło mi ok 2 tygodni.

Wynikiem jest lepsza praca i osiągi silnika na LPG niż Pb. Moc 153 KM i 217 Nm. Spalanie to 9* l/100 w trasie i 14* l/100 w warszawskich korkach.

* - LPG z wybranych stacji


Post został pochwalony 0 razy
Pon 13:46, 28 Lut 2011 Zobacz profil autora
bigdickbuster
Vip 480
Vip 480



Dołączył: 18 Cze 2009
Posty: 1512
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

Post
Też mam sterownik agis i jestem z niego zadowolony Smile


Post został pochwalony 0 razy
Pon 14:08, 28 Lut 2011 Zobacz profil autora
Gość








Post
ja tam gaz usuwam poprzedni wlasciciel zalozyl a ja jezdze na benzynie bo duzo nie pali ta maszynka a butla z tylu dziala mi na nerwy.ale za to moj kolega mial renault 2.0 megane coupe z silnikiem f7r w gazie czy jakos tak(ok 150km) i cos tam pokombinowal z dolotem stozek i polerka kanalow dolotowych i cos z parownikiem kombinowal to szczerze mowiac na gazie wciagal fiata bravo HGT mojego kolezki ktory mial 155km seryjnie naprawde ta renowka zbierala sie niesamowicie a hamownia wykazala 156 km wiec moim zdaniem niezle


Ostatnio zmieniony przez Gość dnia Pon 14:56, 28 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Pon 14:55, 28 Lut 2011
randzit
Weteran 480
Weteran 480



Dołączył: 30 Sty 2011
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: W-wa
Płeć: Mężczyzna

Post
Jestem ciekaw jakie macie butle w 480. Bo tu zaszaleć zbytnio nie można Sad


Post został pochwalony 0 razy
Pon 15:39, 28 Lut 2011 Zobacz profil autora
Patryk
Starszy użytkownik
Starszy użytkownik



Dołączył: 03 Sty 2010
Posty: 166
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk
Płeć: Mężczyzna

Post
480turbowhite napisał:
ja tam gaz usuwam poprzedni wlasciciel zalozyl a ja jezdze na benzynie bo duzo nie pali ta maszynka a butla z tylu dziala mi na nerwy.ale za to moj kolega mial renault 2.0 megane coupe z silnikiem f7r w gazie czy jakos tak(ok 150km) i cos tam pokombinowal z dolotem stozek i polerka kanalow dolotowych i cos z parownikiem kombinowal to szczerze mowiac na gazie wciagal fiata bravo HGT mojego kolezki ktory mial 155km seryjnie naprawde ta renowka zbierala sie niesamowicie a hamownia wykazala 156 km wiec moim zdaniem niezle


a co robisz ze starą instalacją Twisted Evil ? odezwij się na PW


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Patryk dnia Pon 16:11, 28 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Pon 16:09, 28 Lut 2011 Zobacz profil autora
Gość








Post
randzit napisał:
Jestem ciekaw jakie macie butle w 480. Bo tu zaszaleć zbytnio nie można Sad

U mnie ktoś wstawił butlę jakoś 70, czy 80l
Nie 20:30, 20 Mar 2011
arkadiuszk
Vip 480
Vip 480



Dołączył: 01 Mar 2011
Posty: 1213
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ŁAPY
Płeć: Mężczyzna

Post
co?:Odo 480 gdzie on ją wsadził?haha


Post został pochwalony 0 razy
Nie 21:36, 20 Mar 2011 Zobacz profil autora
Gość








Post
Butla od gazu zajmuje cały tylny bagażnik. Nie mam nawet gdzie reklamówki z zakupami wsadzić. Dlatego też się śmieję, że jest to dobre auta na zakupy w dobie kryzysu.
Nie 21:42, 20 Mar 2011
randzit
Weteran 480
Weteran 480



Dołączył: 30 Sty 2011
Posty: 270
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: W-wa
Płeć: Mężczyzna

Post
Bardziej mi chodziło o typ.
Toroidalna, toroidalna pianowa czy walcowa Wink


Post został pochwalony 0 razy
Nie 22:04, 20 Mar 2011 Zobacz profil autora
Gość








Post
randzit napisał:
Bardziej mi chodziło o typ.
Toroidalna, toroidalna pianowa czy walcowa Wink

Butla jest wsadzona walcowa.
Nie 22:06, 20 Mar 2011
swital
Administrator
Administrator



Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 1620
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Płock
Płeć: Mężczyzna

Post
Do nas nie ma sensu wkładania innej butli niż walcowa. Ja w obu mam walcowe 40l, montowane wzdłuż auta za oparciem po prawej stronie bagażnika.
Co do osiągów to na gazie auta jeżdżą bardzo porównywalnie do benzyny no i jest taniej Very Happy średnio oba spalają 12l/100km, po trasie 10-11l a po mieście 13l


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez swital dnia Nie 22:52, 20 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Nie 22:51, 20 Mar 2011 Zobacz profil autora
ostry
Moderator
Moderator



Dołączył: 11 Kwi 2010
Posty: 910
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk
Płeć: Mężczyzna

Post
Ja też coraz bardziej o gazie myślę, bo tankowanie mnie zabija w tym momencie. Myślę, że w lipcu założę. Z tym, że myślę o butli toroidalnej, położonej w bagażniku, Przynajmniej szmatka na haczykach się ładnie zapnie itp Bo jednak u mnie auto ma też rolę praktyczną Wink


Post został pochwalony 0 razy
Nie 23:19, 20 Mar 2011 Zobacz profil autora
Wiewiór
Weteran 480
Weteran 480



Dołączył: 14 Cze 2009
Posty: 233
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Trzcińsko-Zdrój
Płeć: Mężczyzna

Post
U mnie siedzi walcowa butla 35L, ustawiona w poprzek a spalanie około 10,3L/100 w mieszanym cyklu z przewagą miasta Wink Sterownik stag 300. Spadku mocy nie zauważyłem Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Wiewiór dnia Nie 23:32, 20 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Nie 23:29, 20 Mar 2011 Zobacz profil autora
Gość








Post
To ja muszę pojechać w końcu na regulację gazu, bo jak na razie, to pali mi ponad 20l.
Nie 23:59, 20 Mar 2011
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum www.volvo480.fora.pl Strona Główna » Tuning / Mechaniczny Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin